Czym jest zbilansowana dieta? Czy taka dieta jest zdrowa?

Czym jest zbilansowana dieta? Czy taka dieta jest zdrowa?

Ocena: brak
Głosów: 0

Zbilansowana dieta obejmuje pokarmy z pięciu grup i spełnia wszystkie potrzeby żywieniowe człowieka. Zrównoważona dieta pomaga ludziom zachować dobry stan zdrowia i zmniejszyć ryzyko chorób. Wytyczne żywieniowe ewoluują wraz z postępami naukowymi, więc przestrzeganie aktualnych zaleceń i wiedza o tym, co jeść może być trudne. W tym artykule przyjrzymy się aktualnym zaleceniom dietetycznym i opiszemy, jak zbudować zbilansowaną dietę.

Czym jest zbilansowana dieta?

Zbilansowana dieta to taka, która zaspokaja wszystkie potrzeby żywieniowe człowieka. Ludzie potrzebują określonej ilości kalorii i składników odżywczych, aby zachować zdrowie.

Zbilansowana dieta dostarcza wszystkich składników odżywczych, jakich potrzebuje dana osoba, bez przekraczania zalecanego dziennego spożycia kalorii.

Jedząc zbilansowaną dietę, ludzie mogą uzyskać potrzebne im składniki odżywcze i kalorie oraz unikać jedzenia niezdrowego lub jedzenia bez wartości odżywczych.

Departament Rolnictwa Stanów Zjednoczonych (USDA) zalecał przestrzeganie piramidy żywieniowej. Jednak, ponieważ zmieniła się nauka o żywieniu, teraz zaleca się spożywanie pokarmów z pięciu grup i budowanie zbilansowanego talerza.

Zgodnie z zaleceniami USDA połowa talerza powinna składać się z owoców i warzyw. Druga połowa powinna składać się ze zbóż i białka. Zaleca się łączenie każdego posiłku z porcją niskotłuszczowego nabiału lub innego źródła składników odżywczych znajdujących się w nabiale.

5 grup żywności w zbilansowanej diecie

  • Warzywa,
  • owoce,
  • ziarna,
  • białko,
  • produkty mleczne.

Warzywa, które koniecznie musimy jeść na zbilansowanej diecie

Grupa warzyw obejmuje pięć podgrup:

  • Zielone liściaste
  • czerwone lub pomarańczowe warzywa,
  • warzywa skrobiowe,
  • fasola i groch (rośliny strączkowe),
  • inne warzywa, takie jak bakłażan lub cukinia.

Zbilansowana dieta - co jeść?

Aby uzyskać wystarczającą ilość składników odżywczych i powstrzymać nudę dietetyczną, powinniśmy wybierać różnorodne warzywa.

Warzywa można jeść surowe lub gotowane. Należy jednak pamiętać, że gotowanie warzyw usuwa część ich wartości odżywczych. Ponadto niektóre metody, takie jak smażenie w głębokim tłuszczu, mogą dodawać do potraw niezdrowe tłuszcze.

Jak jeść owoce na zbilansowanej diecie?

Owoce w zbilansowanej diecie

Zbilansowana dieta zawiera również dużo owoców. Zamiast pozyskiwać owoce z soku, eksperci ds. żywienia zalecają spożywanie całych owoców.

Sok zawiera mniej składników odżywczych. Ponadto proces produkcyjny często dostarcza puste kalorie z powodu dodanego cukru. Powinniśmy wybierać świeże lub mrożone owoce albo owoce w puszkach w wodzie zamiast syropu.

Ziarna pełnoziarniste czy rafinowane?

Całe ziarna obejmują wszystkie trzy części ziarna, którymi są otręby, zarodek i bielmo. Organizm powoli rozkłada pełne ziarna, więc mają one mniejszy wpływ na poziom cukru we krwi.

Ziarna rafinowane są przetwarzane i nie zawierają trzech oryginalnych składników. Ziarna rafinowane mają również mniej białka i błonnika i mogą powodować skoki cukru we krwi.

Ziarna stanowiły kiedyś podstawę zatwierdzonej przez rząd piramidy żywieniowej, co oznacza, że ​​większość dziennego spożycia kalorii pochodzi z ziaren. Jednak zaktualizowane wytyczne sugerują, że ziarna powinny stanowić tylko jedną czwartą talerza.

Co najmniej połowa zbóż, które dana osoba spożywa codziennie, powinna stanowić produkty pełnoziarniste. Zdrowe produkty pełnoziarniste obejmują:

produkty pełnoziarniste
  • Komosę ryżową,
  • owies,
  • brązowy ryż,
  • jęczmień,
  • grykę.

Ile jeść białka na zbilansowanej diecie?

Wytyczne żywieniowe dla Amerykanów na lata 2015-2020 stwierdzają, że wszyscy ludzie powinni włączać białko o dużej zawartości składników odżywczych jako część swojej regularnej diety. Wytyczne sugerują, że to białko powinno stanowić jedną czwartą talerza danej osoby.

wołowina w diecie

Pożywne wyroby białek obejmują:

  • Chudą wołowinę i wieprzowinę,
  • kurczaka i indyka,
  • rybę,
  • fasolę, groch i rośliny strączkowe.

Produkty mleczne, czy należy je spożywać?

Produkty mleczne i wzbogacone produkty sojowe są ważnym źródłem wapnia. USDA zaleca spożywanie wersji o niskiej zawartości tłuszczu, gdy tylko jest to możliwe.

Nabiał w diecie

Niskotłuszczowe produkty mleczne i sojowe obejmują:

  • Ricott lub twarożek,
  • mleko niskotłuszczowe,
  • jogurt.

Osoby z nietolerancją laktozy mogą zdecydować się na produkty o niskiej zawartości laktozy lub bez laktozy albo wybrać źródła wapnia i innych składników odżywczych na bazie soi.

Trać na wadze dzięki zbilansowanej diecie

W połączeniu z regularnymi ćwiczeniami zbilansowana dieta może pomóc w zmniejszeniu czynników ryzyka otyłości lub przybierania na wadze.

Zrównoważona dieta może pomóc nam schudnąć poprzez:

  • zwiększenie spożycia białka
  • unikanie nadmiaru węglowodanów lub przetworzonej żywności
  • uzyskanie niezbędnych składników odżywczych, w tym minerałów, witamin i błonnika
  • zapobieganie napadom objadania się

Osoby zainteresowane odchudzaniem powinny rozpocząć lub wzmocnić aktywność fizyczną.

Dla niektórych osób dodanie 30 minut chodzenia każdego dnia i wprowadzanie drobnych zmian, takich jak chodzenie po schodach, może pomóc im spalić kalorie i schudnąć.

Dla tych, którzy mogą, dodać kilka umiarkowanych ćwiczeń, w tym treningu cardio i oporowego, dieta pomoże przyspieszyć utratę wagi.

Trening na diecie

Zbilansowana dieta - Podusmowanie

Zrównoważona dieta oznacza spożywanie pokarmów z pięciu głównych grup.

Wytyczne żywieniowe zmieniają się z czasem, ponieważ naukowcy odkrywają coraz to nowe informacje na temat odżywiania. Aktualne zalecenia sugerują, że talerz człowieka powinien zawierać głównie warzywa i owoce, trochę chudego białka, trochę nabiału i rozpuszczalnego błonnika.

Osoby zainteresowane odchudzaniem powinny również rozważyć wprowadzenie do swoich zajęć umiarkowanych ćwiczeń.

Tagi
Komentarze
Wszystkich: 0

Brak komentarzy

Dodaj komentarz
Inne artykuły autora
Co warto wiedzieć o dietach bezcukrowych?
Komentarze: 0
Ocena: brak
Co warto wiedzieć o makroskładnikach?
Komentarze: 0
Ocena: brak